Lifestyle, Podróże Świat, Sri Lanka

Podróż na Sri Lankę – jaki jest koszt takiej wyprawy

Najczęstsze pytanie jakie dostaję, to ile kosztuje samodzielna podróż na Sri Lankę. Po podliczeniu kosztów okazuje się, że wychodzi to naprawdę atrakcyjnie. Polecam każdemu organizację wyjazdu na własną rękę.  Planowanie to był najlepszy czas, jaki spędziłam na wydawałoby się żmudnej pracy. Dla niektórych może to być kłopot, ale dla mnie to frajda i swoisty przedsmak samego wyjazdu. Zaczynając planowanie można być lekko przytłoczonym ilością rzeczy do ogarnięcia, ale jeżeli ma się dobrze ułożony plan działania, to wszystko staje się dużo łatwiejsze. Nie ukrywam, że zdarzają się sytuacje, gdzie tuż przed wyjazdem bądź już w jego trakcie decydujemy się na korektę naszych planów. Tak było i tym razem, ale chyba wyszło nam to na dobre, skoro wróciliśmy z wypadu w świetnych humorach.

W tym wpisie chcę przybliżyć Wam koszty, jakie ponieśliśmy i na co trzeba się przygotować jadąc samemu, a nie z biurem podróży. Nasz koszt całkowity jako pary to 10 400 zł, co daje 5 200 na osobę na 16 dni podróży. Wyjazd na własną rękę jest też niezłą przygodą, gdyż to Wy decydujecie co chcecie robić, gdzie śpicie i czy ostatecznie nie zechcecie zmienić części planów, bo nagle zapragnęliście zrobić coś innego lub podczas samej podróży ktoś polecił Wam jakąś alternatywną miejscówkę.

Park Narodowy Uda Walawe

Podróż na Sri lankę – koszty transportowe

Bilety i opłaty podróży. Nie będę długo wałkować tematu, ani podawać wielu rad. Jest parę miejsc w internecie, gdzie możecie obserwować oferty cenowe. Zawsze szykuję się na poszukiwania najtańszej opcji lotu! Standardowo szukam wylotów z: Warszawa, Berlin, Praga. Ustawiam alerty o spadku cen biletów. Moja ulubiona wyszukiwarka lotów to Momondo. Bilety na Sri Lankę można wyszukać już od 1800 zł. Wszystko zależy od tego na jakim poziomie komfortu Wam zależy. Tym razem postawiliśmy na wygodę i bilety Qatar Airways z wylotem z Warszawy za 2680 zł na osobę, choć jasne dla nas było, że taniej również się da. W tym miejscu trzeba doliczyć koszt dotarcia do lotniska i ewentualny parking. Za ten ostatni w Warszawie płaciliśmy 270 zł za 16 dni. Jeśli zdecydujecie się na wyjazd z innymi osobami, to ten wydatek możecie współdzielić, co obniży koszt Waszej podróży. Pamiętajcie także o ubezpieczeniu zdrowotnym na podróż, gdyż licho nie śpi.

Wijaya Beach

Transfer po wyspie. Kolejny etap to ustalenie w jaki sposób będziemy się przemieszczać. Czy transport krajowy, wynajem auta, czy transfery? Zdecydowaliśmy się na busa z kierowcą przez pierwsze 8 dni. Transport publiczny zajmuje w tym kraju dużo czasu, a nam zależało by zobaczyć jak najwięcej. Jednak jego niewątpliwą zaletą jest to, że jest bardzo, ale to bardzo tani. Przez pozostałe 6 dni przemieszczaliśmy się między hotelami busami transferowymi, a w obrębie kilku(nastu) kilometrów tuk tukami. Koszt transportu po wyspie (busy, tuk tuki) wyniósł nas 95 000 Rs, lecz był to wydatek współdzielony przez kilka osób.

Podróż na Sri Lankę – koszty hoteli i wstępów

Wiza. Przylatując na Sri Lankę musisz wykupić wizę. Jej koszt to 40 $ na lotnisku lub 35 $ gdy wykupisz ją on-line w Polsce.

Bilety wstępu. Prawie wszędzie obowiązują opłaty za wstęp. Musieliśmy zaplanować swój budżet, na co możemy przeznaczyć pieniądze i z czego zrezygnować. Część miejsc sobie odpuściliśmy z uwagi na wysokie koszty, szczególnie drogie są te bardzo oblegane. Nastawiamy się jak zwykle na przebywanie na łonie natury. Tu dorzucę też safari, które okazało się dla nas tańsze niż zakładałam, dzięki pomocy naszego kierowcy. Wynajęcie jeepa na safari kosztowało 6000 Rs, ale jeszcze dochodzi bilet wstępu do parku narodowego. Ten kupujcie jako grupa, gdyż cennik przewiduje zniżki za dodatkowe osoby i można sporo zaoszczędzić. Jeep przeznaczony jest na 6 osób, więc nawet podróżując jako para możecie postarać się znaleźć przed samym parkiem innych turystów, którzy podzielą się z Wami kosztami.

Poniżej podaję ceny poszczególnych wstępów na osobę z naszej ustalonej trasy: *Rs – Rupie lankijskie, przelicznik za 100 Rs to około 2 zł.

Pidurangala Rock: 500 Rs , Pollonaruwa: 4600 Rs, Dambulla Cave: 1500 Rs, świątynia w Matale: 150 Rs, wodospad Hunnas: 300 Rs, Sembuwatha Lake: 1000 Rs, pociąg do Ella: 150 Rs, Park Udawalawe (sam wstęp bez Jeepa): 3410 Rs

Dambulla Cave

Rezerwacja hoteli. Jest wiele stron do rezerwacji, lecz głównie korzystam z bookingu czasem uzupełniając poszukiwania na Airbnb. To najczęstszy sposób w jaki rezerwujemy hotele. Na Sri Lance spaliśmy łącznie w 7 miejscach! Znalazłam klimatyczne miejscówki w naprawdę bardzo atrakcyjnych cenach, niektóre bardzo tanie, lecz wymagało to dość długich poszukiwań. W naszym planie podróży zdarzył się też nieco droższy nocleg, by móc zaznać odrobinę luksusu 😉 Koszt hoteli (13 noclegów ze śniadaniami) na parę w naszym przypadku wyniósł 85890 Rs ( ok 1811 zł).

Samymi widokami nie przeżyjesz, czyli koszty jedzenia

Jedzenie. Zanim wylecieliśmy zrobiłam research. Chciałam wiedzieć ile co kosztuje, by nie przepłacać. Udało nam się ustalić budżet, którego nie przekroczyliśmy. Najtańszy obiad – wegetariański ryż – udało nam się zjeść za 300 Rs na osobę, najdroższy obiad z krewetkami kosztował około 1100 Rs, ale w niektórych miejscach można za danie zapłacić nawet do 2000 Rs. Standardowo ceny oscylowały w granicach 450-600 za danie z kurczakiem.

Ceny za soki świeżo zmiksowane wahały się od 60 do nawet 500 Rs, wszystko zależy od miejsca, w którym zdecydujesz się je zamówić. Ceny napoi w sklepach: woda 70-120 Rs, napoje gazowane 150-250 Rs, herbaty przeróżnego rodzaju w sklepie spożywczym od 300 za mniejsze opakowania do 700-900 Rs za duże opakowania kilku rodzai herbat.

Nasza trasa na wyspie:

Podaję nasz wypad jako przykład, ale to nie znaczy, że i Ty tak musisz zrobić. Sri Lanka jest bardzo piękna i różnorodna. Na każdym kroku zaskakuje, ma wiele ciekawych miejsc i zabytków. Warto ją odkrywać i szukać mało dostępnych miejscówek. Nasz plan nas nie zawiódł, ale też wiem, że sporo pięknych rejonów nie odwiedziliśmy. Może jest to dobry pretekst by znów tam kiedyś wrócić?

Poniżej plan na nasze 14 dni:

Kolombo – Pidurangalla Rock – Pollonaruwa – Habarana – Dambulla – Nalanda Gedige – Matale – wodospad Bambarakiri Ella – Kandy – wodospad Hunnas – Sembuwatha Lake – Degaldoruwa – Ramboda Falls – Nuwara Elija – Ella (treking i okolice) – Ravana Falls – safari Park Uda Walawe – Udawalawe – Tangalla – Dikwella – Unawatuna – Galle – Kolombo

W razie pytań piszcie, jak zawsze pomogę 🙂

Jowita

zobacz także:

Sri Lanka – nasze pierwsze wrażenia

Zwiedzanie Sri Lanki – co udało nam się zobaczyć

You may also like...

2 Comments

1. Magda says:

Przepiękne zdjęcia i fantastycznie napisane wspomnienia z podróży! Widać pasję w każdym zdaniu. Dobra robota dziewczyny!

1. Jowita says:

Ślicznie dziękujemy za tam miłe słowa. Czasem jest to bardzo potrzebne, byśmy wierzyły, że to co robimy jednak ma sens 🙂 Ściskamy ciepło i życzymy miłego dnia!