Lifestyle, Podróże Świat

Spóźniony lot – sprawdź czy masz prawo do odszkodowania

Spóźniony lot to wcale nie taki rzadki temat. I o ile opóźnienie dotyczy kilkunastu minut to nie jest to nic strasznego. Nieciekawie się robi, kiedy robią się z tego godziny.

Spóźniony lot – kiedy masz prawo do odszkodowania

Opóźnienia się zdarzają, ale to nie znaczy, że musisz je akceptować. Jeżeli w ciągu ostatnich trzech lat Twój lot był opóźniony powyżej 3 godzin masz prawo do odszkodowania w wysokości nawet do 600 €. Wszystko zależy od przyczyn opóźnienia lotu i odległości danej trasy lotniczej. Jeśli winnym zaistniałej sytuacji była linia lotnicza a nie np. warunki pogodowe należy Ci się odszkodowanie. Nie ma tu znaczenia czy było to zwykłe połączenie, czy też wakacyjny lot czarterowy.

Zgodnie z rozporządzeniem WE 261/2004 Parlamentu Europejskiego dotyczącego linii lotniczych, w zależności od odległości przebytego lotu, odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot wynosi aż 250, 400, lub nawet 600 Euro dla każdego z pasażerów. Odszkodowanie należy się również wtedy, gdy linia lotnicza wywiązała się z obowiązku zapewnienia pasażerowi opieki: wykonanie połączeń telefonicznych, napoje, posiłek, nocleg.

Kogo obowiązują przepisy dot. pasażerów linii lotniczych

Prawo to obowiązuje na terenie Unii Europejskiej i dotyczy przede wszystkim linii pochodzących z Unii. Jeśli odszkodowanie jest Ci należne, otrzymasz je gdy linie lotnicze są z UE, lot może być w obrębie UE i poza Unię. Jeśli linie są spoza UE rekompensatę dostaniesz tylko wtedy gdy lot jest na terenie Unii. Aczkolwiek znajdziesz w sieci przypadki, kiedy pasażerowie nie otrzymali należnej rekompensaty od linii lotniczych spoza UE.

Odszkodowania nie otrzymasz, jeśli wystąpiły okoliczności nadzwyczajne. Będą to niekorzystne warunki atmosferyczne, decyzje dotyczące zarządzania ruchem lotniczym, zagrożenia bezpieczeństwa oraz destabilizacja polityczna.

Kwoty odszkodowania

Jeśli spełnione zostały powyższe warunki dot. opóźnienia, to odszkodowanie wygląda następująco:

  • dla lotów krótszych o długości do 1 500 kilometrów kwota należna to 250 euro na osobę
  • w przypadku lotów w obrębie UE liczących od 1500 do 3 500 kilometrów – 400 euro na osobę
  • dla lotów powyżej 3500 kilometrów – 600 euro na osobę

Spóźniony lot – moja historia

Mój przypadek  dotyczył sześciogodzinnego opóźnienia lotu z Kavali w Grecji do Poznania. Lot był realizowany w ramach czarteru dla biura podróży. Z tego powodu przy złożeniu wniosku o odszkodowanie zdecydowałam się na firmę zajmującą się odzyskiwaniem odszkodowań. Musicie jednak być świadomi, że prowizja takiej firmy wynosi 25% odzyskanej kwoty. W przypadku, jeśli sprawa trafi na drogę sądową prowizja wyniesie nawet 50%. U większości firm zajmującymi się tym tematem tak to właśnie wygląda. Tak było i u mnie. Linie lotnicze stanęły okoniem i nie obyło się bez ścieżki prawnej. Moim zadaniem było wypełnienie druków pełnomocnictw i przesłanie dokumentów podróży, a stroną formalną zajął się pełnomocnik. Cały proceder trwał 8 miesięcy, a firma nas reprezentująca odzyskała pełną należną kwotę.

Jeśli opóźnienie dotyczyłoby bezpośrednio wykupionego lotu rejsowego zdecydowałabym sama dochodzić odszkodowania, co i Wam polecam. Wiem, że łatwiej jest zrobić to przez pośredników, ale myślę, że kwota 375 euro prowizji z 750 to raczej spora suma. Wniosek o odszkodowanie za opóźniony lot znajdziemy na stronie linii lotniczej którą podróżujemy. Także do tej linii kierujemy wypełniony dokument.

 

Powodzenia!

 

Jowita

zobacz także:

Przydatne rzeczy w podróży

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *