Grecja, Podróże Świat, Thassos

Thassos – piękna i urocza grecka wyspa

Thassos – greckie wakacje

Thassos to górzysta wyspa. Góry zajmują jakieś 80% powierzchni wyspy. Żeby się na nią dostać konieczna jest przeprawa promem, co może być fajnym przeżyciem. Nie ukrywam, że przeprawa na Thassos to właśnie był mój pierwszy raz promem i byłam zachwycona!
Thassos to wyspa, która idealnie nadaje się na wynajem łódki i pływanie nią wokół wyspy, nurkowanie i zabawę w wodzie w okolicznych zatokach. Wyspa jest do tego idealna, ma bowiem wiele niedostępnych od lądu plaż lub niepopularnych zatok, które są niezwykle piękne. Na nurkowanie i snurkowanie nadaje się świetnie, ze względu na przejrzystą, szmaragdową wodę oraz na żyjące w wodzie organizmy.

Zwiedzanie Thassos

Co proponuję zwiedzić? Proponuję zgłębić się w środek wyspy Thassos, najlepiej wynajętym Jeepem, bo tylko on da radę udźwignąć górskie trasy i pojechać zdobyć najwyższy szczyt wyspy Ipsarion. Po drodze dajcie się uwieść górskim maleńkim miasteczkom, są one urocze i bardzo specyficzne. Na nasz dzień w górach zaplanowaliśmy wjazd na szczyt Ipsarion oraz zwiedzanie górskiej wioski Kastro, która jest całkowicie opuszczona przez ludzi. Wioska ta jest przepiękna, znajdują się tam kamienne domy a na oddalonym wzgórzu mieści się świątynia i kurhan, wypełniony ludzkimi kośćmi. Dowiedzieliśmy się od tubylców, że z racji ukształtowania terenu, groby nie mają tam racji bytu. Dlatego kości są wyjmowane z grobowców i w niewielkich urnach składane były właśnie w kurhanach.

Thassos

My na objazd wyspy wybraliśmy dzień po wielkiej burzy, co okazało się strzałem w dziesiątkę, ponieważ widzieliśmy na naszej trasie wiele małych wodospadów. Był to bardzo malowniczy widok, choć czasem i przerażający, gdy rwący strumień przecinał naszą trasę. Warto po drodze zatrzymać się przy górskiej trasie w punkcie sprzedaży lokalnych produktów: miodów, nalewek i powideł. Wyroby te pochodzą z lokalnych pasiek, które mijaliśmy po drodze w górach. My wróciliśmy z wyprawy z miodami z róży i miodową nalewką – zapewniam, że wyśmienitą. Lubimy wspierać miejscowych czeladników na naszych wyprawach i zawsze od nich kupujemy miejscowe wyroby.

Giola – cudowny naturalny basen wydrążony w skale

Giola to przepiękne miejsce na Thassos, ale niestety bardzo popularne i zmierza ku niej wiele turystów. Z racji, że to bardzo popularna atrakcja, to w sezonie zachęcam do odwiedzin w godzinach 7 – 8 rano. Wtedy jest szansa, że będziecie całkiem sami. My z przyjaciółmi wybraliśmy się później i dotarliśmy na 9:00. Niestety już były cztery osoby, ale z racji, że zażywały kąpieli słonecznych – basen naturalny Giola był cały do naszej dyspozycji. Mieliśmy Giolę przez 30 minut tylko dla siebie – na zabawę i nurkowanie – bo po tym czasie zaczęły schodzić się tłumy. Miejsce to jest cudowne! Polecam wybrać się tam skoro świt, a gwarantuje, że będzie to dla Was cudowne przeżycie.

Giolia

Na Thassos jest wiele polecanych miejsc i wycieczek, uważam, że nie wszystkie zasługują na naszą uwagę. Na części z nich można się zawieść. Ale zarekomendować mogę jeszcze jedno miejsce, mianowicie kamieniołom Aliki. Nie jest to długa wycieczka, bo myślę, iż przejście trasy zajmuje tak około godziny. Aliki to pozostałość dużego starożytnego kamieniołomu w którym to wydobywano marmur. Widoki są bardzo atrakcyjne a i sam kamieniołom warty jest uwagi.

kamieniołom

Podsumowanie wyjazdu

Thassos to przede wszystkim piękny interior wyspy, cudowne zatoki, czyste, szmaragdowe morze. Wspaniałe widoki, ciepła woda, snurkowanie i zabawa w falach. To także uśmiechnięci Grecy, którzy byli pomocni na każdym kroku i opowiadali o miejscach mało popularnych, które warto jednak zobaczyć. Czego chcieć więcej? Pakować się i lecieć! 🙂

Thassos mapa

W razie pytań chętnie pomogę, piszcie.